tent bouwen

Pagina top navigatie elementen

Tent bouwen: uitvoeren van het ontwerp

Transcript

MEISJE: Zo dan moet deze ook blijven staan, Moortje kan jij deze vasthouden? Ja dankjewel. En mag ik dan van Chloe de elastiekjes? Kom maar. Zo, zetten we deze weer erop.
KLEUTER: Eentje loslaten!
MEISJE: Nee, ho!
KLEUTER (laat stok los)
KLEUTER: Eentje loslaten! Eentje loslaten!
KLEUTER (laat stok los)
MEISJE: Ho kijk uit hoor, straks gaat ie kapot!
KLEUTER: Maar ik moet het van Martin doen!
MEISJE: Nee hoor.
KLEUTER: Eentje vasthouden!
MEISJE: Dat is beter.
KLEUTER: Alle twee vasthouden!
MEISJE: Zo, dan gaan we hem weer even neerleggen. Zo ja. Ja.
KLEUTER: We maken een flat!
MEISJE: Chloe mag ik twee stokken van jou?
KLEUTER (geeft stokken aan)
MEISJE: Dankjewel. Deze hier. Ja. En als Martin nou.. of als iemand deze even wil vasthouden? Ja. Chloe mag ik van jou even de elastiekjes?
KLEUTER: Hoeveel?
MEISJE: Eh twee weer.
KLEUTER: Een dikke of een dunne?
MEISJE: Een dikke.

Wat zie ik hier?

  • School: Basisschool De Regenboog
  • Groep: 1/2 onder begeleiding van groep 8
  • Les: Tenten bouwen
  • De leerlingen van groep 1-2 gaan in groepjes onder begeleiding van leerlingen uit groep 8 aan de slag met verschillende onderzoeken of ontwerpen. Groepje A gaat onkruid wieden in de tuin, groepje B gaat een tent bouwen en  groepje C gaat het weer bestuderen. In dit fragment zien we groepje B aan het werk.

Wat doen de leerlingen?

De leerlingen hebben gemerkt dat het niet eenvoudig is om een tent te bouwen met stokken en elastieken. Ze komen handen te kort. Met hulp en aanwijzingen van de leerling van groep 8 lukt het! Je ziet hoe de leerlingen samenwerken. Zorg bij de inzet van leerlingen uit hogere klassen voor concrete aanwijzingen/tips over hoe ze jongere leerlingen kunnen helpen bij het onderzoekend leren.